|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|
آيه شماره 52 از سوره مبارکه يس اعتراف دیرهنگام قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ مىگويند اى واى بر ما چه كسى ما را از آرامگاهمان برانگيخت اين است همان وعده خداى رحمان و پيامبران راست مىگفتند 1-قیامت، روز حسرت كفّار است. «یا ویلنا» 2- قیامت، صحنهى بیدارى و اقرار و اعتراف است. «هذا ما وَعد الرّحمن و صدق المرسلون» 3- برپایى قیامت و حسابرسى، لازمه رحمان بودن خداست. «هذا ما وَعد الرّحمن» #قرآن #KAHNAMU #SHAHIDJODEIRY #کهنمو #شهید_جدیری_کهنمو_ئی
برچسبها:
قرآن,
KAHNAMU,
SHAHIDJODEIRY,
کهنمو |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|
به اتفاق خودم راهی جنوب شدم
به پای داغ ِ تو، همصحبت غروب شدم
هوا هوای گرفته، هوای تشنه لبی است
برهنه گر نکنم پا، کمال بی ادبی است
دوباره آمده ام تا بمیرم و بروم
مسیر ِ خون کسی را بگیرم و بروم
دوباره خاطره های تو را بغل کردم
گلاب و گریه در آن خاطرات حل کردم
نشسته ام به تماشای آسمان بر خاک
به احترام تو برروی زانوان بر خاک
دوباره بقچه ی بغضی گشوده ام در پیش
دَم غروب، سر ِ گفتن اذان برخاک
چقدر خسته براین دشت ِ تشنه چنگ زدم
که شاید ازتو بیابم کمی نشان بر خاک
هنوز دلخوش خاکم که گفته اند در آن
به احتمال قوی مُشتی استخوان بر خاک...
گذر ز پیرهن و چفیه ی تو داشته است
صبور ناله ی بادی ترانه خوان بر خاک
رسیده باد که بر شامه ام تو را بدمد
میان این ریه ها یک نفس هوا بدمد
دلم پر است، پر از شعر و استعاره و زخم
چو آسمان ِ شب آذین به گل ستاره و زخم
شب مقابله در شط خون به یادم هست
وعشقبازی دل در جنون به یادم هست
شب، آن شبی که سراپای عقل می لرزید
زمان به ساعت شرعی عشق می چرخید
شب، آن شبی که حماسه هوای طوفان داشت
و درد با دل ما گفته های پنهان داشت
مرا رها نکن ای شعر تازه! ای غم عشق!
مرا ببر به تب و تاب یک محرّم عشق
برا ی من که سفر واژه ی غریبی نیست
سکون ِ روح مرا غیرغم، نصیبی نیست
دوباره بقچه ی دل رو براه خواهم کرد
و راه ِ رفته ی خود را نگاه خواهم کرد
سلام خاطره ها ! عشق نوجوانی من !
امید ِ پر زدن از پشت نوحه خوانی من !
بیا ز باغ شهیدان ما بکن گذری
" ارادتی بنما تا سعادتی ببری "
چقدر چهره ی مردان ِ مرد دیدنی است
صدا ی منتشر ِ زخمشان شنیدنی است
دوباره آمده ام تا بمیرم و بروم
مسیر خون کسی را بگیرم و بروم
به آسمان که رسیدم سلام خواهم داد
سلام بر گل روی امام (ره) خواهم داد
امام(ره) رونق دل ها و قوت جان بود
پل وصال میان خدا و انسان بود
دوباره یاد شهیدان مرا می آشوبد
کسی درون سرم توی سینه می کوبد
حسینیه ست دلم در هوای سینه زنی
صدای سنج می آید، صدای سینه زنی
و اسم اعظم عشق است، تشنه لب در خون
و ذکر نام اباالفضل(ع) با ادب در خون
هنوز در دلمان جرات خطر داریم
برای تیغ شهادت هنوز سر داریم
همیشه گوش به فرمان رهبریم در عشق
اشارتی بنماید همه خبرداریم
بگو به خصم، بیاید اگر جگر دارد
خدا به خیر کند گر سلاح برداریم
هنوز عاشق سر بند فاطمه هستیم
همیشه در ره مولا سر ِ سفر داریم
کفن بیار که دارم حماسه می خوانم
کفن بیار که ما جرات خطر داریم
هوای شهره ی ضرب المثل شدن باماست
حماسه ساز ترینیم و صد هنر داریم
خداکند که بیاید کسی که آمدنی است
دو چشم در ره ِ آن غایب از نظر داریم
بلوغ باور ما ! السلام یا مهدی!
گل بهار خدا ! السلام یا مهدی! ------------------------------------------------------------
برچسبها:
شهيد_جديري,
هيئت_حضرت_علي_اکبر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94,
شاه_حسين_گويان_سالار_شهيدان_کهنمو_محرم_94,
هيئت_حضرت_علي_اصغر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94 |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|

🌷 پيامهای آیه «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ» (فاتحه/٧﴾🌷
📞 1- انسان در تربيت، نيازمند الگو مى باشد. انبيا، شهدا، صدّيقين وصالحان ، نمونه هاى زيباى انسانيّت اند. «صراط الّذين انعمت عليهم»
📞 2- آنچه از خداوند به انسان مى رسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مى آوريم. درباره نعمت «أنعَمتَ» بكار رفته، ولى در مورد عذاب، نفرمود: «غَضبتَ» تو غضب كردى. «انعمت، المغضوب عليهم»
📞 3- ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه اسلامى را در برابر پذيرش حكومت آنان، مقاوم و پايدار مى كند. «غير المغضوب عليهم ولا الضّالّين» قرآن سفارش كرده است: «لا تَتولّوا قوماً غَضِب اللّه عليهم» هرگز سرپرستى گروه غضب شدگان الهى را نپذيريد. ممتحنه، 13
#قرآن #کهنمو #شهید_جدیری_کهنمو_ئی
برچسبها:
قرآن,
کهنمو,
شهید_جدیری_کهنمو_ئی,
شهيد_جديري |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|

بنام خدا
"" گروه مذهبي منتظر"" تلگرام
با عرض سلام و آرزوي قبولي طاعات وعبادات هموطنان عزيز
گروه منتظر جهت شناخت امام زمان (عج) و ترويج فرهنگ قرآن و احاديث اهلبيت عليهم السلام و فرهنگ شهادت و وصاياي شهداي عزيزمان راه اندازي شده است..
جهت عضويت در "" گروه مذهبي منتظر"" پس از نصب نرم افزارتلگرام
به شماره "" 9370475709 ""
درخواست عضويت بفرستيد.
شرایط و قوانین گروه
1- عکس پروفایل اعضای گروه باید مذهبی باشد 2- دوستان فقط موضوعاتی که مدیر گروه تعیین می کند باید مطلب بنویسند . 3-حفظ شئونات اسلامی خیلی خیلی خیلی در این گروه مهم می باشد اگر دوستان فقط یک بار در موضوعات غیر مذهبی و اخلاقی و خارج از موضوع گروه : مطلب – عکس – فیلم و .... در گروه منتشر نمایند . برای همیشه از گروه حذف می شوند.
برنامه هفتگی گروه شنبه : پيامبر(صلى الله عليه وآله) –قرآن – احادیث
يكشنبه: اميرمؤمنان على(عليه السلام) - صدّيقه كبرى(عليها السلام) – امام زمان (عج) – شهدا – ولایت فقیه.
دوشنبه: امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) – امام زمان (عج) – شهدا – ولایت فقیه.
سه شنبه: امام سجاد و امام باقر و امام صادق(عليهم السلام) – قرآن – احادیث.
چهارشنبه: امام موسى كاظم،امام رضا،امام جواد و امام هادى(عليهم السلام) – امام زمان (عج) – شهدا – ولایت فقیه.
پنج شنبه : امام حسن عسكرى(عليه السلام) -قرآن – احادیث.
جمعه : زمان (عج) – شهدا-– امام زمان (عج) – شهدا – ولایت فقیه.
اميدوارم دوستان در اين راه ما راياري نمايند ،به اميد ظهور مهدي زهرا سلام الله عليها صلوات. برچسبها:
گروه مذهبی منتظر تلگرام,
شهيد_جديري,
هيئت_حضرت_علي_اکبر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94,
شاه_حسين_گويان_سالار_شهيدان_کهنمو_محرم_94 |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|
از امام زمان (علیه السلام) نقل شده که دربارهی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «فلما انقضت ایامه اقام ولیه علی بن ابیطالب صلواتک علیهما و آلهما هادیاً» (1)؛ «چون دوران رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به سر آمد ولیّ خودش علیّ بن ابیطالب - که درود تو بر ایشان و خاندانشان باد - را برای هدایتگری قرار داد». گرچه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول ایام بعثتش هر جا که مناسب میدیدند حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان هادی جامعه معرفی میکردند، ولی هنگامی که ایام بعثتش به سر آمد از جانب خداوند متعال مأمور شد تا حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان هادی بعد از خودش اقامه کرده و به مردم معرفی نماید.
برچسبها:
امام_علی,
علیه,
السلام,
امام_زمان_علیه_السلام |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|

على(ع) در مواردی به همسرى زهرا(س) افتخار نموده و جود او را در كنار خويش دليل بر حقانيت خود دانسته است، او در مقام احتجاج به ابى بكر فرمود تو را به خدا سوگند آيا من كسى نيستم كه رسول خدا مرا برگزيده و دخترش فاطمه را به من تزويج نمود؟ آيا خداوند او را در آسمان، به عقد من در آورد يا تو؟ ابوبكر گفت: به عقد تو در آورد. (56) و نيز فرمود: شما را به خدا سوگند! كيست كه جز من افتخار همسرى با سيده زنان دو عالم را داشته باشد، گفتند: جز تو كسى نیست. (57)و در جواب نامه معاويه فرمود:رسول خدا(ص) از ما و شخص دروغگو (ابوجهل) از شما، شير خدا از ما و سيدالاحلاف (ابوسفيان) از شما، دو آقاى جوانان اهل بهشت از ما و فرزندان آتش)فرزندان مروان) از شما، بهترين زنان دو عالم از ما و حمل كننده هيزم جهنم (زن ابی لهب عمه معاويه) از شما، نوشتهاند چون اين نامه به معاويه رسيد دستور داد آن را پنهان نمايند تا اهل شام با خواندن آن به على(ع) متمايل نگردند. (58) آنچه بر شمرديم گوشهاى از فضايل و عظمت وجودى حضرت صديقه طاهره(س) است كه حديث نگاران و تاریخنویسان شيعه و اهل سنت از رسول خدا(ص) نقل نمودهاند. چنانچه گفته شد حضرت زهرا(س) به گواهى قرآن و سخنان رسول خدا(ص) معصوم و از هرگونه ناپاكى در رفتار و گفتار مبرّا و پيراسته بوده است، بدين جهت سيره و رفتار مختلف آن حضرت از جمله موضعگيرى و جهتگيرى سياسى آن حضرت پس از در گذشت رسول خدا(ص) و بحران سقيفه و دفاع آن حضرت از امام على(ع) از اهميت فراوانى بر خور دار است، زيرا او بر اساس فرمايش رسول خدا(ص) ملاك حب و بغض خداوند به عبارتى پس از رسول خدا(ص) معيار حق و باطل بوده است. در فصل بعد اصول و مبانی که از موضع گیری سیاسی آن حضرت بدست میاید و میتواند راهگشای زندگی مسلمین به ویژه شیعیان باشد را بررسی خواهیم کرد.
برچسبها:
حضرت_زهرا,
کهنمو,
شهید,
جدیری |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|
شهيد احمد كشوري در تيرماه 1332ش در شمال به دنيا آمد. وي در سال 1351 وارد هوانيروز شد و دورههاي آموزش خلباني با هليكوپتر را با موفقيت به پايان رساند. او از سالهاي قبل از انقلاب فعاليتهاي ضدرژيم خود را آغاز كرده بود و در دوران نخستوزيري بختيار با همراهي دوستان خود، قصد انجام كودتا و ساقط كردن حكومت پهلوي را داشت كه با پيروزي انقلاب اسلامي، اين نقشه عملي نشد. شهيد كشوري پس از پيروزي انقلاب فعاليتهاي مختلفي در پاكسازي كردستان از لوث عناصر ضدانقلاب انجام داد. وي پس از آغاز جنگ، فرماندهي هوانيروز منطقه ايلام را به عهده گرفت و با دل و جان به انجام وظيفه پرداخت. اين شهيد بزرگوار سرانجام در 15 آذر سال 1359 در حالي كه از يك مأموريت بسيار مشكل، اما پيروز بازميگشت، در منطقه ميمك در ايلام، مورد حمله مزدوران بعثي قرار گرفت. در اين ميان، در حالي كه هليكوپترش در اثر اصابت راكت هواپيما، به شدت ميسوخت، آن را تا موضع خودي هدايت كرد و آنگاه در خاك وطن سقوط كرد و به آرزوي ديرينهاش دست يافت و شربت شهادت را مردانه سركشيد. پيكر پاك او را به تهران انتقال داده و در بهشت زهرا به خاك سپردند.
برچسبها:
سالروز,
شهادت,
سر,
تيپ |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|

رفتار با مردم
در حالى كه پيامبر صلى الله عليه و آله ميدان جنگ بود،
عربى به محضر او رسيد و ركاب شترش را گرفت و گفت : يا رسول الله ،
عملى را به من بياموز كه سبب رفتنم به بهشت گردد. حضرت فرمود:
با مردم آن گونه رفتار كن كه دوست دارى با تو آن گونه رفتار كنند،
و از رفتار با آنها كه خوشايند تو نيست ، بپرهيز. برچسبها:
پیامبر_اکرم,
احادیث,
داستان_کوتاه,
کهنمو |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|
از میان اشک ها خندیده می آید کسی
خواب بیداری ما را دیده می آید کسی
با ترنم با ترانه با سروش سبز آب
از گلوی بیشه خشکیده می آید کسی

برچسبها:
امام_زمان,
کهنمو,
جمعه,
شهید_جدیری_کهنمو_ئی |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|

بايد ديد در كهنترين متون مذهبي ما ، از «اربعين» چگونه ياد شده است. به عبارت ديگر دليل برزگداشت اربعين چيست؟ چنان كه در آغاز گذشت، مهمترين نكته درباره اربعين، روايت امام عسكري (علیه السلام) است. حضرت در روايتي كه در منابع مختلف از ايشان نقل شده فرمودهاند: نشانههاي مؤمن پنج چيز است: 1 ـ خواندن پنجاه و يك ركعت نماز (17 ركعت نماز واجب + 11 نماز شب + 23نوافل) 2 ـ زيارت اربعين 3 ـ انگشتري در دست راست 4 ـ وجود آثار سجده بر پيشاني 5 ـ بلند خواندن بسم الله در نماز. اين حديث تنها مدرك معتبري است كه جداي از خود زيارت اربعين كه درمنابع دعايي آمده، به اربعين امام حسين (علیه السلام) و بزرگداشت آن روز تصريح كرده است. اما اين كه منشأ اربعين چيست، بايد گفت، در منابع به اين روز به دو اعتبار نگريسته شده است. نخست: روزي كه اسراي كربلا از شام به مدينه مراجعت كردند. دوم : روزي كه جابر بن عبدالله انصاري ، صحابي پيامبر خدا (ص) از مدينه به كربلا وارد شد تا قبر حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) را زيارت كند. شيخ مفيد (م 413) در«مسار الشيعه» كه در ايام مواليد و وفيات ائمه اطهار علیهم السلام است ، اشاره به روز اربعينكرده و نوشته است: اين روزي است كه حرم امام حسين (علیه السلام)، از شام به سوي مدينه مراجعت كردند. نيز روزي است كه جابر بن عبدالله براي زيارت امام حسين (علیه السلام) وارد كربلا شد. كهنترين كتاب دعايي مفصل موجود، كتاب «مصباح المتهجّد» شيخ طوسي از شاگردان شيخ مفيد است كه ايشان هم همين مطلب را آورده است. شيخ طوسي پس از ياد از اين كه روز نخست ماه صفر روز شهادت زيد بن علي بنالحسين (علیه السلام) و روز سوم ماه صفر ، روز آتش زدن كعبه توسط سپاه شام در سالهجري است ، مينويسد: بيستم ماه صفر (چهل روز پس از حادثه كربلا) روزي است كه حرم سيد ما اباعبدالله الحسين از شام به مدينه مراجعت كرد و نيز روزي است كه جابر بن عبدالله انصاري ، صحابي رسول خدا (ص) از مدينه وارد كربلا شد تا قبر حضرت را زيارت كند. او نخستين كس از مردمان بود كه امام حسين (علیه السلام) را زيارت كرد. در چنين روزي زيارت آن حضرت مستحب است و آن زيارت اربعين است. (مصباح المتهجد، ص 787) در همانجا آمده است كه وقت خواندن زيارت اربعين ، هنگامي است كه روز بالا آمده است. در كتاب «نزهة الزاهد» هم كه در قرن ششم هجري تأليف شده ، آمده: در بيستم اين ماه بود كه حرم محترم حسين از شام به مدينه آمدند. (نزهةالزاهد، ص 241) همين طور در ترجمه فارسي فتوح ابن اعثم (الفتوح ابن اعثم، تصحيح مجد طباطبائي، ص) و كتاب مصباح كفعمي كه از متون دعايي بسيار مهم قرن نهم هجري است اين مطلب آمده است. برخي استظهار كردهاند كه عبارت شيخ مفيد و شيخطوسي ، بر آن است كه روز اربعين ، روزي است كه اسرا از شام به مقصد مدينه خارج شدند نه آن كه در آن روز به مدينه رسيدند. (لؤلؤ و مرجان، ص 154) به هر روي، زيارت اربعين از زيارتهاي مورد وثوق امام حسين (علیه السلام) است كه از لحاظ معنا و مفهوم قابل توجه است. برچسبها:
شهيد_جديري,
هيئت_حضرت_علي_اکبر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94,
شاه_حسين_گويان_سالار_شهيدان_کهنمو_محرم_94,
هيئت_حضرت_علي_اصغر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94 |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|

------------------------------------------------- اى نور چشم مصطفى آچ گؤزون قارداش جان عزیز مرتضى آچ گؤزون قارداش پروردهى خیر النّسا آچ گؤزون قارداش پوزغون جلالى قارداشیم زینبون گلدى
احوالیمى دور آل خبر باغریقانم من یوللار یوروبدور جانیمى خسته جانم من دیندیر بو غملى زینبى میهمانم من آه اى وفالى قارداشیم زینبون گلدى
اى رهبر عشقیم منى پیشواز ائله دور بو سفیر نهضتون سرفراز ائله قارداش باجونلان بیر دانیش کشف راز ائله باشى بلالى قارداشیم زینبون گلدى
پاتخت ظلمه ولوله سالدیم آى قارداش الله بیلور زنده نجه قالدیم آى قارداش اول دوردمیناوخلىکوینگون آلدیمآىقارداش چوخدور مقالى قارداشیم زینبون گلدى
اى کعبهى شش گوشهسى قبلهى آمال یاتما کفنسیز قبریده چوخ پریشانحال دور دورد مین اوخلى کوینگون زینبوندن آل ائلدن آرالى قارداشیم زینبون گلدى
اى شهریار شهر غم گلدى مهمانون قید اسارتدن رها اولدى طفلانون گلدى باجون زینب اولا مرثیهخوانون قلبى یارالى قارداشیم زینبون گلدى
قان آغلادیم قارداش حسین کوفهدن شامه عشقونله اوردا باشلادیم اؤزگه هنگامه تنگ ایلدیم بو عالمى چشم ظلاّمه زهرا مثالى قارداشیم زینبون گلدى
قانه سرشگیم قاتدیلار دؤزدوم آى قارداش قیزلاروى آغلاتدیلار دؤزدوم آى قارداش کول سپدیلر، داش آتدیلار دؤزدوم آى قارداش آرتدى ملالى قارداشیم زینبون گلدى
چوخ غصّه چکدیم قالمیشام لیک پاینده بیر غم ولى بو زینبى ائتدى شرمنده ئولدى رقیّه اولموشام من سرافکنده پوزغوندى حالى قارداشیم زینبون گلدى
*** برچسبها:
شهيد_جديري,
هيئت_حضرت_علي_اکبر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94,
شاه_حسين_گويان_سالار_شهيدان_کهنمو_محرم_94,
هيئت_حضرت_علي_اصغر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94 |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|
على علیه السلام در بصره براى عیادت علاء بن زیاد آمد، چون خانه وسیع او را دید، فرمود:
چنین خانه وسیعى را در دنیا براى چه مىخواهى؟ تو در آخرت به خانه وسیع محتاج ترى.
آرى، اگر به وسیله این خانه وسعت خانه آخرت بخواهى، در آن از مهمان پذیرایى كن
و صله رحم بجاى آر و حقوق شرعیه را از آن آشكار كن، چون چنین عمل كنى
به خانه وسیع آخرت رسیده اى. 👉
برچسبها:
استاد انصاریان,
امام علی علیه السلام,
,
شهيد_جديري |
|
|
نویسنده :
|
موضوع :
|
|
سوال
آیا امام حسین علیه السلام برای قاتل خود هم اشک می ریخت و دلسوزی می کرد؟
پاسخ
دنیا صحنه نزاع بین حق و باطل است. و پیامبران و اوصیای آنها، نهایت تلاششان را کرده اند تا عده بیشتری را از این صحنه کارزار نجات دهند و از باطل برهانند. تا آنجا که دلسوزی های فراوان پیامبر (ص) سبب می شود، خداوند بفرماید: فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفاً[1] شايد، اگر به اين سخن ايمان نياورند، تو جان خود را از اندوه، در پيگيرىِ [كار] شان تباه كنی. و این خواست خدای متعال بوده است که انواع و اقسام بیان ها، را به سبب تعداد بسیاری از مقربین خود برای مردم ارسال نموده است، تا آنها را متوجه خطر گوش فرا دادن به وسوسه های شیطان بنماید و به بشر بفهماند که فرو رفتن در شهوات حیوانی، انسان را به تباهی می کشاند. و خدای متعال نسبت به انکار و ستیزه بشر در مقابل سعادت خود ، با تاسف می فرماید: يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ[2] افسوس بر اين بندگان كه هيچ پيامبرى براى هدايت آنان نيامد مگر اينكه او را استهزا مى كردند! ائمه (علیهم السلام) نیز که جانشینان پیامبر (ص) بوده اند، همین مشرب را داشته اند. امام حسین (ع) هم علاوه بر اینکه اصل حرکت شان و تمام فداکاری هایشان، برای باقی ماندن راه حق، و سبب نجات انسان ها بود، در مقابل دشمنان خود نیز از خیر خواهی کم نگذاشت و در مقابل آنان چندین مرتبه سخن گفت از آن جمله فرمود: ايها الناس سخن مرا گوش كنيد. در كشتن من عجله نكنيد، تا آن حقى كه شما از نظر موعظه بر من داريد ادا كنم و عذر خود را بر شما روشن نمايم. اما لشگر مقابل با ایجاد سر و صدا سعی می کنند حتی صدای امام را هم نشوند و امام می فرمایند: واى بر شما! چه مانعى دارد كه ساكت شويد و سخن مرا گوش كنيد؟ جز اين نيست كه من شما را براه هدايت دعوت ميكنم، كسى كه از من اطاعت كند هدايت مىشود و كسى كه نافرمانى نمايد هلاك و كافر خواهد شد.
ولی این شیوه در جایی به اتمام می رسد چون تمام این مراحل برای آن است که اگر کسی قصد شنیدن و فهمیدن را دارد، متوجه شود و خود را نجات دهد. و در جایی که حجت بر شخص تمام شده، و از روی هواهای نفسانی، تصمیم گرفته عقلش را کنار بگذارد، دیگر نمی توان برای او دلسوزی کرد. چنین کسانی از اراده ای که خدای متعال در اختیارشان قرار داده، برای رفتن در مسیر شقاوت استفاده کرده اند و خدای متعال نیز خلقت خود را خراب نکرده و بین مومن و کافر مساوات برقرار نمی کند. و به آنها اجازه ادامه مسیر شقاوت را می دهد. و نمی خواهد با زور به زندگی آنها نور بتاباند.
به همین خاطر اجازه هیچ گونه دعای خیر برای این افراد را نمی دهد. و حضرت نوح و حضرت ابراهیم را از دعا برای فرزند و یا عمو نهی می کند. وَ ما كانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهيمَ لِأَبيهِ إِلاَّ عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَها إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ُ إِنَّ إِبْراهيمَ لَأَوَّاهٌ حَليمٌ[3] و استغفار ابراهيم براى پدرش [عمويش آزر]، فقط بخاطر وعدهاى بود كه به او داده بود (تا وى را بسوى ايمان جذب كند) امّا هنگامى كه براى او روشن شد كه وى دشمن خداست، از او بيزارى جست به يقين، ابراهيم مهربان و بردبار بود.
پس مشخص است که امام حسین (ع) برای شقی ترین انسان ها، هرگز دعای خیر نخواهد کرد. بلکه در چندین نوبت آنها را نفرین نموده است. از جمله آنکه می فرمایند: پروردگارا! باران آسمان را بروى اين مردم ببند! قحطى نظير قحطى زمان حضرت يوسف دچار ايشان بفرما! غلام ثقيف را- يعنى حجاج بن يوسف ثقفى ملعون- را بر اين مردم به نحوى مسلط كن كه جام مرگ را كه از صبر (بفتح صاد و كسر باء گياهى است فوق العاده تلخ) تلخ تر است به ايشان بچشاند و احدى از اينان را باقى نگذار.[4]
پی نوشت ها:
[1] کهف/ 6
[2] یس/۳۰
[3] توبه/ ۱۱۴
[4] وقعة الطف، ص ۲۵۴ برچسبها:
شهيد_جديري,
هيئت_حضرت_علي_اکبر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94,
شاه_حسين_گويان_سالار_شهيدان_کهنمو_محرم_94,
هيئت_حضرت_علي_اصغر_عليه_السلام_کهنمو_محرم_94 |
|
|
مداح شهید سرگرد پاسدار محمود جدیری کهنموئی از شهدای روستای کهنمو از توابع شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی می باشند.به امید شفاعت شهیدان صلوات
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |